12 december 2017

Voorraadbeheer voor webshops

U bent de gelukkige eigenaar van een webshop en dol op ondernemen. U haalt daar veel positieve energie uit en bent er het liefst de hele dag mee bezig. Echter komen er bij het beheren van een webshop nog andere basistaken kijken zoals het versturen van pakketten, het verwerken van retourzendingen en het behandelen van vragen van uw klanten. En wat dacht u van voorraadbeheer? Dat is de basis van uw webshop en dient te allen tijde zorgvuldig en gestructureerd bijgehouden te worden. Door de groei van e-commerce is een overzichtelijke voorraad en snelle verzending cruciaal geworden. Want als u de klant niet kan voorzien in zijn of haar wensen bent u deze vaak voorgoed kwijt. Waar liggen echter kansen en valkuilen omtrent dit thema? En wat houdt voorraadbeheer voor webshops precies in en wat is het belang? Wij geven u graag uitleg.

Voordelen van voorraadbeheer

Bij voorraadbeheer wordt vanzelfsprekend eerst gedacht aan het beheren van voorraden van uw eigen onderneming of in ons geval, van de klant. En dat is natuurlijk ook de primaire taak. Maar er komt meer bij kijken dan alleen beheren. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de voorraad wordt bijgehouden, geanalyseerd en bekritiseerd in gevallen van een voorraadoverschot. Maar waarom is dit belangrijk? Omdat voorraad constant wisselt. U heeft te maken met verzendingen en retourneringen. Sommige producten verkopen beter dan anderen dus een snelle blik in de voorraad geeft ook handvaten voor de inkoop. Want is een product tijdelijk niet op voorraad, dan schakelt de klant net zo snel naar uw concurrent en bent u deze kwijt. Aan de andere kant, wanneer de klant bij uw webshop bestelt en hij/zij is tevreden dan zal deze klant ongetwijfeld uw shop vaker bezoeken.

Naast een klantbelang heeft u zelf ook veel belang aan een optimaal voorraadbeheer. U wilt natuurlijk niet teveel voorraad hebben want dat kost geld, maar ook niet te weinig want dan loopt u wellicht omzet mis. Het kan ook juist zijn dat u grootschalig inkopen wilt doen tegen zeer gunstige tarieven, maar u heeft daar geen (financiële ) ruimte voor.

Belangrijkste knelpunten voor een optimale voorraadbeheer zijn;

  • Onvoldoende ruimte: De beschikbare ruimte maakt het niet altijd mogelijk om een grootschalig inkoop te doen tegen zeer gunstige tarieven. Extra ruimte is vaak niet rendabel en bemoeilijkt de controle over uw verdeelde voorraad.


  • Beperkte cashflow: Als ondernemer moet u altijd een ideale balans zoeken tussen het budget voor inkopen en de overige vaste kosten zoals; personeel, verzendkosten, inventaris, dozen etc. Hoe meer vaste kosten er zijn, hoe minder speling u als ondernemer heeft in uw cashflow.



Strategisch inkopen ; Surlogic helpt u daar graag mee

Optimaal voorraadbeheer begint met een passende inkoop strategie. Een goed doordachte inkoop en verkoopstrategie is dus cruciaal voor de succes en groei van uw webshop. En daar helpen wij u graag mee. U bent ondernemer omdat u graag onderneemt. En wij zijn een fulfilment bedrijf dat gespecialiseerd is in onder andere voorraadbeheer. Dankzij onze ontwikkelde software bent u 24/7 op de hoogte van uw voorraad. Maar we forecasten ook. Dankzij analyses hoeft u uw voorraad niet in te kopen op onderbuikgevoel, maar doet u dit op basis van harde cijfers. Zo helpen we u op weg om zo min mogelijk overschotten te hebben. Daarnaast heeft u geen vaste personeelskosten, geen vaste huurkosten en overige kosten (meer ) zoals verzendkosten en verpakkingskosten die u steeds moet voorschieten. Uw vaste kosten veranderen in flexibele kosten. Hierdoor heeft u niet alleen meer tijd maar ook de financiële ruimte om de verdere groei van uw webshop te realiseren.

Wat zijn nog andere voordelen van uw voorraadbeheer uitbesteden aan Surlogic? Wij nemen u graag alle zorg uit handen om het u van A tot Z makkelijker te maken. Ook met uw retourenverwerking en helpen wij u graag verder. Uw retouren worden bij ons meteen aangepakt en worden na controle zo snel mogelijk verwerkt in de voorraad zodat uw voorraadinformatie altijd up-to-date is.

Conclusie

Een optimaal voorraadbeheer begint met de juiste strategie passend bij uw webshop. Met een gestructureerd en overzichtelijk bijgehouden voorraad houdt u de kosten binnen uw webshop zo laag mogelijk. Echter dient er wel voldoende voorraad opgeslagen te worden. Surlogic wil u hier graag in ondersteunen door uw gehele voorraad en het beheer hiervan uit handen te nemen zodat u de (financiële) ruimte heeft en daarmee op de groei van uw webshop kunt focussen. Voorraadbeheer is een cruciaal onderdeel van uw business en daar dient strategisch tegenaan gekeken te worden.

Wilt u meer informatie over de voordelen van fulfilment?

Neem contact op met Surlogic!

Contact

Waarmee kunnen wij u helpen?

Misschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.

Maak een afspraak