Bent u ondernemer en levert u producten of diensten aan consumenten? Dan is het belangrijk dat u op de hoogte bent van de rechten die een consument heeft wanneer een dienst of product bij u wordt afgenomen. Bent u daarvan op de hoogte? Geen zorgen, we nemen u graag mee terug naar de basis.
Wat houdt het begrip ‘consumentenkooprecht’ precies in? Daarover wordt het volgende gezegd: ‘een schriftelijke of mondelinge afspraak tussen koper en verkoper’. Het gaat over de rechten en plichten van de koper bij een aankoop. Iedere aankoop tussen een professionele verkoper, oftewel een webshop, en een consument valt al onder consumentenkoop. De koper heeft bepaalde rechten voorafgaand en na het doen van een aankoop. Let hierbij op dat het consumentenkooprecht niet geld bij alle diensten. Het recht is alleen geldig wanneer de dienstverlening een roerende zaak bevat. Heeft u een webshop en levert u producten af aan consument. U heeft dan wel te maken met consumentenkoop.
Voordat we het gaan hebben over regelgeving is het belangrijk om te weten wanneer er een consumentenkoop plaatsvindt. Er zijn drie voorwaarden van toepassing:
Pas wanneer er aan deze drie voorwaarden voldaan is, is er sprake van een consumentenkoop. Wanneer een consumentenkoop heeft plaatsgevonden, treden er rechten in werking die de consument beschermen. Simpel gezegd heeft de koper meer rechten, omdat de consument als onderdanige partij wordt gezien. Deze rechten heten het consumentenkooprecht.
Bestelt u dus iets namens uw zaak, bestelt u bijvoorbeeld extra inpakpapier om uw pakketten mee te versturen, geldt dit niet als consumentenkoop.
Het meest belangrijke punt, binnen het consumentenkooprecht, betreft de koopovereenkomst waarin er getoetst wordt op kwaliteit, uitstraling en verwachting. Neem bijvoorbeeld het volgende voorbeeld: een consument heeft een product gekocht en het product komt kapot aan. Denk aan een vaas die in meerdere stukken is gebroken. De persoon die de vaas bestelt had kan dan eisen dat de overeenkomst nietig wordt verklaard, waardoor hij of zei recht heeft op een terugbetaling van zijn aankoop. Een voorwaarde binnen dit proces is dat de koper zich zo snel mogelijk bij de verkoper meldt zodat er vervolgstappen kunnen worden ondernomen. Er dient bewezen te worden dat het product anders functioneert dan vooraf beschreven is.
Het kan wel eens voorkomen dat het product na aankoop gebreken vertoont. Denk hierbij aan een televisie die binnen een half jaar het al begeeft. De tv kan al maanden bij de consument thuis staan, maar toch wordt de consument hierin beschermt. U kunt in de meeste gevallen ook niet aantonen dat de tv bijvoorbeeld gevallen is en daardoor kapot is gegaan. De wet gaat uit dat uw product niet van goede kwaliteit is en beschermt daarom de consument. De consument hoeft alleen aan te tonen dat het product niet aan de koopovereenkomst voldoet. Let hierbij wel op dat er ook uitzonderingen bestaan. Denk hierbij aan producten die kunnen bederven.
Op het moment dat u eigenaar bent van een webshop heeft u altijd te maken met verkoop op afstand bij consumentenkoop. Dit recht is namelijk geldig op het moment dat de koper, tijdens de aankoop, op een andere plek bevindt dan u de verkoper. Let hierbij op, want de koper heeft nu extra bescherming. U als verkoper dient alles in kaart te brengen omtrent de verkoop. Denk hierbij aan productkenmerken, betaalmethoden, verzendwijzen, verzendkosten etc. Dit moet u doen voordat de consument is overgegaan tot aankoop om ervoor te zorgen dat hij of zei niet voor verassingen komt te staan.
De wet omschrijft het letterlijk als: “In het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop op afstand, tot en met het sluiten van de koopovereenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.”
Ook heeft de koper het recht op minimaal twee weken bedenktijd en mag hij of zij het product zonder opgegeven reden terugsturen. De verkoper is dan verplicht het betaalde bedrag terug te storten. Deze veertien dagen bedenktijd, ook wel het herroepingsrecht genoemd, gaan pas in als de volledige bestelling is ontvangen. Wanneer de koper besluit het product terug te sturen binnen de bedenktijd dan zijn hier officieel geen kosten aan verbonden. De kosten zijn dan voor de verkoper. Dit recht geldt overigens niet voor op maat gemaakte producten of producten die kunnen bederven.
Een ander belangrijk punt betreffende het consumentenkooprecht is dat een webshop eigenaar verantwoordelijk is voor de levering van een aankoop. Bij eventuele problemen is de vervoerservice als PostNL of UPS pas verantwoordelijk wanneer kan worden aangetoond dat het pakketje ook daadwerkelijk bij hen is afgeleverd. Zorg er dus voor dat u bewijs krijgt van uw leverancier dat ze het pakketje hebben ontvangen.
Zoals u ziet heeft de consument bepaalde rechten, omdat deze wettelijk beschouwd wordt als ‘de zwakkere partij’. Daarom is het belangrijk dat u als webshop eigenaar goed op de hoogte bent van alle regelgevingen en deze rechten op een transparante wijze met de klant communiceert en naleeft. Heeft u hier vragen over? Wij gaan graag met u in gesprek.
Surlogic specialiseert zich volledig op het logistieke gedeelte van webshops. Hierdoor hebben wij veel ervaringen met het consumentenkooprecht en wij delen graag deze informatie met u. Wilt u graag meer weten over de logistieke wereld en heeft u een eigen webshop? Neem dan contact op met Surlogic uw e-fulfilment partner en besteedt uw logistiek uit.
Misschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.
Maak een afspraak