De e-commerce wereld is constant aan het veranderen, zo ook het logistieke gedeelte van e-commerce. Het behoeftepatroon van klanten verandert en hier dienen we rekening mee te houden. Maar wat kunnen we gaan verwachten, wat zijn de trends van 2020 binnen de logistiek?
Eerst moest de bestelling zo snel mogelijk bezorgd worden. Wanneer je als webshop niet de volgende dag kan bezorgen, zullen met regelmaat klanten kiezen voor een andere webshop. Dit is nog steeds een belangrijk punt binnen bezorging, maar er komt misschien een wel belangrijker punt bij. Omdat men een steeds drukker leven leidt, willen consumenten graag kiezen over de bezorgdag. Wellicht is het product op maandag besteld, maar is de consument op dinsdag niet bereikbaar. Dan is het zonde om de volgende dag wel aan de deur te staan met het pakket. Door de consument een bezorgdag + tijdstip te laten kiezen, kan je iedereen optimaal bedienen in zijn of haar drukke leven.
Steeds meer mensen bestellen hun prodcten online. Waarbij sommige bedrijven altijd al gratis bezorging aanbieden, zijn er nog steeds veel webshops die dit niet kunnen of willen aanbieden. De laatste tijd zijn er wel steeds meer bedrijven die een tussenweg aan het zoeken zijn voor de bezorgkosten. Ze bieden namelijk een bezorgabonnement aan. Bij een bezorgabonnement moet de consument één keer in het jaar een bepaald bedrag betalen om het hele jaar '' gratis bezorging '' te krijgen. Door een bezorgabonnement aan te bieden, zullen consumenten het gevoel hebben dat het gratis is en zullen zij daarnaast sneller terugkeren naar een bepaalde shop om optimaal te profiteren van het abonnement. Een voorbeeld van een shop die van een bezorgabonnement gebruikt maakt is Bol.com.
Om alles zo efficient mogelijk te laten lopen in de logistiek, is automatisering een belangrijke trend in 2020 binnen de logistiek. Vooral robotisering speelt in dit proces een centrale rol. Waarbij eerst het gebruik van robots alleen iets was voor de grote spelers in de markt, beginnen robots nu ook een intrede te maken bij de kleinere bedrijven. Nog steeds is het voor kleinere bedrijven moeilijk om robots optimaal te gebruiken, maar dit zal in de komende jaren wel veranderen. Door robots te gebruiken wordt een groot deel van de logistiek geautomatiseerd, versneld en is de foutmarge lager. Hierdoor kunnen bedrijven met relatief minder mankracht, meer pakketten gereed maken.
Duurzaamheid begint een belangrijke rol te spelen in ons dagelijks leven. We zijn druk bezig met recyclen, onze voeding moet diervriendelijk zijn en onze kleren moeten onder goede omstandigheden geproduceerd zijn. En nu gaat de logistiek ook steeds duurzamer worden. We kennen allemaal de elektrische auto al, maar er komen in de toekomst ook de elektrische vrachtwagens en bussen op de markt. De logistieke wereld is al langer bezig om alles zo duurzaam mogelijk te krijgen, en deze logistieke trend zal de komende tijd nog zeker blijven.
Wij zijn als Surlogic altijd bezig om beter te worden en u als webshopeigenaar zo optimaal mogelijk te helpen. In de behandeling van bestellingen zit eenmaal veel tijd, maar wij kunnen u daarbij helpen. Door uw logistiek uit te besteden aan Surlogic kunt u zich volledig focussen op uw bedrijf. Wij beheren uw voorraad, picken de orders en zorgen voor een snelle levering (voor 23.00 uur besteld, is morgen in huis). U kunt 24/7 inzicht houden in uw voorraad door ons wms systeem, dus ook hier heeft u geen zorgen meer over. Ook de eventuele retourverzendingen nemen wij van u over. Heeft u meer vragen over hoe wij u kunnen helpen, neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u graag verder.
Neem contact op met Surlogic!
ContactMisschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.
Maak een afspraak