10 oktober 2019

Wat zijn de kosten van een eigen webshop?

Kosten Webshop

Het klinkt allemaal harstikke goed. Concurrenten te slim af zijn, strategisch inkopen, leads contacteren en klanten binnenhalen. En dit allemaal op uw eigen webshop. Maar voordat u gaag beginnen; wat zijn de kosten nou eigenlijk van een eigen webshop hebbe? Wij geven u een overzicht van de kosten die u naar alle waarschijnlijkheid gaat maken. Let erop dat u geen definitief antwoord ontvangt van ons en dat kosten altijd anders kunnen uitpakken.

Vaste kosten van een webshop

Net zoals ieder ander bedrijf is een webshop een bedrijf en dient u zich in te schrijven bij de KvK. De kosten hiervoor bedragen nog een luttele €50,-. Daarbij gaat u ook nog kosten maken op administratie software, verzekeringen, voorraad, verpakkingsmaterialen, magazijn en nog andere zaken. Hiervoor zijn geen vaste bedragen te benoemen aangezien er grote verschillen in kunnen zitten. Dit hangt volledig af van uw startkapitaal en wanneer u verwacht uw eerste omzet te gaan behalen.

Kosten-berekenen-webshop.jpg?mtime=20191014171107#asset:558

De kosten van webshop opzetten

De volgende, en vrij belangrijke, stap in het opzetten van een eigen webshop, is het verkrijgen van een goede webshop. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. Op het moment dat u zelf handig bent met het bouwen van webshops, kunt u zelf aan de slag gaan met speciale software. Let er wel op dat een slecht uitziende webshop niet gaan converteren. U moet dus wel degelijk eerder resultaat behaald hebben om voor deze optie te kiezen. De andere optie is om een professionele partij een webshop voor u te laten bouwen. Dit kan al voor enkele duizenden euro’s, maar een grote en complexere webshop kost al snel meer dan tienduizend euro.

De variabele kosten van een webshop

Iedere order die u binnenhaalt, kost u ook een beetje geld. Denk hierbij aan bijv. advertentiekosten, verpakkingsmateriaal, verzendkosten en tijd om de order af te handelen. Dus iedere order die u binnenkrijgt valt al onder de variabele kosten. Daarnaast kunt u ook kiezen voor meerdere extra opties om uw webshop uit te breiden. Denk hierbij aan een webwinkel keurmerk, extra plug-ins, een medewerker, voorraadbeheer systeem en logo ontwerpen. Ook hier weer zou dit allemaal goedkoop kunnen, maar meerdere goedkope kosten lopen ook op.

Logistieke kosten

Op het moment dat uw eerste orders binnenkomen, is het cruciaal dat uw logistieke proces goed werkt. Dit betekent: pakket op voorraad hebben, pakket inpakken, pakket verzenden, voorraad bijwerken en voorraad aanpassen. Het is voor een beginnende webshop zeer belangrijk dat de eerste orders vlekkeloos gaan. U moet het gaan hebben van goede reviews en goede mond-op-mond reclame. Op het moment dat er meteen een negatieve sfeer rondom uw bedrijf gaat hangen, is de kans een stuk groter dat uw bedrijf failliet gaat.

Kortom, uw webshop samen met uw logistieke proces is het visitekaartje van uw bedrijf. Beide zaken moeten dus goed geregeld worden. Een optie om er zeker van te zijn dat uw logistieke gedeelte goed geregeld wordt, is om het uit te besteden. Dit betekent dat u geen kosten hoeft te maken voor een magazijn, inpakmateriaal, opvulmateriaal, tijd om alle orders in te pakken, voorraad bij te werken en eventuele retourverzendingen af te handelen. De enige kosten die u dan nog maakt zijn aan uw logistieke partner. Surlogic specialiseert zich volledig op het beheren van het logistieke proces van webshops. Wilt u zich dus liever focussen op uw webshop en het uitbreiden van uw business? Neem dan vrijblijvend contact op met Surlogic om uw logistiek uit te besteden.

Kosten-logistiek-webshop.jpg?mtime=20191014171129#asset:559

Snel omzet behalen

Voor iedere webshop is het belangrijk om zo snel mogelijk omzet te behalen. De kans is zeer groot dat al tal van webshops een deel van uw producten ook aanbieden. Goed gaan ranken in Google is hierdoor vaak lastig en gaat u waarschijnlijk meerdere jaren kosten. Die tijd heeft niet iedere webshop en daarom raden wij u aan om te gaan beginnen met het opzetten van advertenties. Dit kan zowel via Google, social mediakanalen als affiliate marketing. Via Google kunt u de bekende Shopping, Search en remarketing advertenties opzetten. Via social mediakanalen zoals Facebook en Instagram kunt u omzet behalen. En via affiliate marketing kunt u uw producten verkopen op grote platforms zoals Beslist en Bol.com. Let erop dat uw webshop volledig goed moet functioneren en dat u er klaar voor bent om producten daadwerkelijk op te tijd gaan leveren. Partijen zoals Bol.com letten er streng op welke partijen op hun platform adverteren, dus ze kunnen u zonder pardon verwijderen bij te veel klachten.

Hopelijk hebben we u een klein inzicht kunnen geven in wat de kosten van een webshop zijn. Zoals we aan het begin van dit blog al aangaven, we hebben voor u geen definitief antwoord. We kunnen u slechts een overzicht geven van onderdelen waarmee u rekening mee dient te houden.

Gaat u doorzetten en uw eigen webshop starten en wilt u uw logistiek uitbesteden? Neem dan contact op met Surlogic en vraag vrijblijvend een offerte aan. Heeft u een bedrijf in de regio van Tilburg of Eindhoven? Besteed dan uw logistiek uit. Surlogic is de partner die u zoekt.

Uw voorraad door specialisten laten beheren?

Neem contact op met Surlogic!

Contact

Waarmee kunnen wij u helpen?

Misschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.

Maak een afspraak