16 mei 2019

Het aantal conversies verhogen op webshop

Conversies Verhogen Webshop

Uw website staat live en alle producten staan erin. U bent er helemaal klaar voor om meer orders binnen te krijgen. Maar hoe zorgt u ervoor dat u het aantal conversies verhoogt op uw webshop? In dit blog geven wij u een zevental praktische tips. Wilt u zich graag focussen op uw webshop en niet op tijdrovende zaken als logistiek? Besteedt uw fulfiment dan uit bij Surlogic.

Verzamel reviews

De consument blijft huiverig op het moment dat ze van een onbekende webshop een product bestellen. Aan u is dus de taak om de potentiele klant te overtuigen van uw krachten. U kunt dit het beste doen door reviews te verzamelen waarin klanten hun ervaring delen met uw bedrijf. Let daarbij wel op dat grote hoeveelheden negatieve reviews zeer schadelijk kunnen zijn. Zorg er dus voor dat klanten een goed product ontvangen en mocht er toch iets fout zijn gegaan dat u ze te woord staat. Het kan altijd zo zijn dat u wel eens een negatieve review ontvangt en dit is ook niet erg. Wat de consument juist niet vertrouwt is dat u een foutloze 5 van de 5 sterren behaald. Ga dus nooit zelf aan de slag met het schrijven van reviews. Het vertrouwen van de consument kan de het aantal conversies verhogen in uw webshop.

Maak uw webshop gebruiksvriendelijk

Binnen hoeveel klikken komt de bezoeker uit op uw gewenste pagina? En hoeveel klikken heeft de bezoeker nodig om een aankoop te doen? Bij een gebruiksvriendelijke webshop kunnen beide eindpunten binnen slechts enkele klikken. Bij iedere klik kan de consument iets tegenkomen wat die niet vertrouwt en daardoor gaan twijfelen. Zorg er dus altijd voor dat uw webshop logisch is ingedeeld en dat de bezoeker binnen enkele klikken zijn of haar gewenste product vindt en over kan gaan tot aankoop.

Informeer en overtuig de klant

Er zijn nog te veel webshops die de bezoeker alleen informeren. Het is goed om bijvoorbeeld een actieve blogpagina te hebben waarin u vragen beantwoord om het aantal websitebezoekers verhogen. Maar op het moment dat de bezoeker heeft geïnformeerd, hoeveel gaan er dan over tot aankoop? Door interne links naar de belangrijkste pagina’s, producten en Call-to-actions toe te voegen wordt de bezoeker herinnerd om door te klikken. Hierdoor kunt u uw aantal conversies verhogen uit deze groep websitebezoekers.

Conversies-verhogen-webshop-herhaalaankoop.jpg?mtime=20190516142347#asset:435

Implementeer een chat functie

De consument zit met vele vragen tijdens het aankoopproces. Dit kunnen zowel vragen zijn over uw webshop als de producten. Door een chatfunctie te implementeren kunnen consumenten de vragen stellen. Let daarbij wel op dat u dit goed doet en geen algemene antwoorden terugstuurt waar de consument niets aan heeft. Met een goedwerkende chatfunctie voorkomt u dat de consumenten op zoek gaan naar de antwoorden elders. Hierdoor klikken ze misschien verder op een andere webshop en vergeten ze die van u. Dit kan conversies kosten uit uw webshop.

Wanneer heeft de klant de verkoop afgerond?

De consument heeft zijn of haar product in het winkelmandje gedaan en is bereid om te gaan betalen. Nu komt de fase waar een eventueel account moet worden aangemaakt of dat er gegevens achtergelaten moeten worden. Het is belangrijk om te overwegen dat het aanmaken van een account ervoor kan zorgen dat er bezoekers afhaken. Echter, u ontvangt wel meer gegevens die voor later handig kunnen zijn. Denk hierbij aan een e-mailcampagne. Dit is dus een belangrijke afweging die u dient te maken tijdens het verhogen van uw conversies.

Daarbij is het ook belangrijk om visueel weer te geven hoe ver de bezoeker is in zijn aankoopproces. De bezoeker weet hierdoor hoeveel pagina’s die nog door moet gaan om de aankoop af te ronden. Geef ook altijd duidelijk aan dat de bestelling goed is binnengekomen en is afgerond. U wilt niet dat u de klant twijfelend achterlaat. Een bevestigingsmail is dan ook zeker een goede optie voor extra zekerheid. Let erop dat de consument geneigd is om de pagina snel weg te klikken op het moment dat de bestelling is afgerond. Zonde! U kunt de lezer aanspreken met een relevant artikel of andere producten. De klant heeft namelijk al eens een conversie afgerond, dus waarom niet nog een keer?

Conversies-verhogen-webshop-winkelmandje.jpg?mtime=20190516142315#asset:434

Het supermarktkoopje

Een goede optie om toe te voegen aan uw betalingsproces is het supermarktkoopje. U kent het wel. De kleine en gemakkelijke koopjes die bij de kassa liggen in de supermarkt. Door, voordat de consument gaat afrekenen, een aantal suggesties te geven van interessante kleine producten verhoogt u toch weer uw aantal conversies. Let er wel op dat het kleine handige producten zijn met een lage prijs en die handig zijn voor het grootste gedeelte van uw websitebezoekers. Denk bijvoorbeeld aan een set sokken als u kleding verkoopt in uw webshop.

Hopelijk hebben we u kunnen helpen met deze zevental tips om het aantal conversies op uw webshop te vergroten. Heeft u meer tijd nodig om het aantal conversies op uw webshop te verhogen? Een interessante optie is dan om uw logistiek uit te besteden. U, als ondernemer, kunt u zich dan volledig focussen op uw webshop. Wij van Surlogic zorgen voor uw order fulfilment en dat uw pakketten op tijd worden geleverd.

Heeft u een eigen bedrijf in de regio van Eindhoven of Tilburg? Surlogic is de partner die u zoekt.

Wilt u uw logistiek uitbesteden?

Neem contact op met Surlogic!

Contact

Waarmee kunnen wij u helpen?

Misschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.

Maak een afspraak