27 november 2018

Black Friday

Black Friday

Black Friday is een trend die slechts jaren geleden over is komen waaien vanuit Amerika naar Nederland, maar het blijkt nu al een enorm groot succes te zijn. Artificial intelligence software, die vijfhonderd grote webwinkels gebruiken, voorspelt namelijk dat er op Black Friday 62% meer pakketjes dan met Sinterklaas en 18% meer dan Kerst worden besteld. Dat zijn zeer indrukwekkende cijfers en het is voor webshops lastig om de drukte bij te houden. Er komt namelijk veel kijken bij de voorbereidingen op deze interessante dag. Denk hierbij aan alle logistieke zaken, bevoorrading, de klantenservice en de bereikbaarheid/gebruikersvriendelijkheid van uw webshop.

Het ontstaan van Black Friday

Black Friday zoals wij het kennen is ontstaan in Amerika in de jaren tachtig. Retailers begonnen hun prijzen te verlagen op deze dag. Het was de start van het inkoopseizoen voor de Kerstdagen. Toen grote bedrijven als Amazon en Wal-Mart inspeelde op de dag werd het een groot succes. De rest van de bedrijven in Amerika volgde in een snel tempo vervolgens ook. In Nederland begon Black Friday pas in 2015 en zoals we eerder al benoemden is deze dag nu al een groot succes voor de Nederlandse consument én voor de bedrijven. Hieronder ziet u een afbeelding over hoe vaak de Nederlandse consument in de afgelopen vijf jaar op de term ‘Black Friday’ zocht in Google . In totaal was dit in november 2017 al 673.000 keer.

black-friday-statistieken.jpg#asset:327

Het succes van Black Friday

Het succes van Black Friday ligt aan de hoge kortingen die bedrijven aan hun producten geven. Dit is vanuit zakelijk perspectief zeer interessant aangezien de Nederlandse consument massaal online gaat zoeken naar de beste aanbiedingen. Hoewel u als webshop eigenaar lagere marges pakt kunnen uw producten wel massaal besteld worden waardoor u toch één van uw beste dagen qua omzet draait.

Kortom, de consument gaat:

  • Massaal online zoeken
  • Op zoek naar de beste aanbiedingen
  • Terugkomen voor herhaalaankopen

Black Friday is dus niet alleen goed om een zeer hoge omzet te behalen, maar ook een goede kans om te werken aan uw naamsbekendheid. De consument is op zoek naar korting en als ze die korting bij uw webshop vinden dan gaan ze over tot aankoop. Het is op dat moment wel belangrijk dat alles volledig op voorraad is en dat de pakketjes netjes de volgende dag in huis zijn. Drie dagen later volgt namelijk alweer Cyber Monday. Het is dus belangrijk dat u als webshop daar klaar voor bent.

black-friday-kortingen.jpg#asset:328


Surlogic is daarom de partner om in te schakelen aangezien wij uw voorraad beheren en ook uw pakketjes zeer snel leveren (voor 23:00 uur besteld, is morgen in huis). Net zoals iedere andere dag kunt u uw voorraad in de gaten houden dankzij ons geavanceerde wms systeem, waardoor u alles 24/7 inzichtelijk heeft. Mochten klanten toch nog spijt hebben van hun Black Friday aankopen dan verwerken wij ook de retourverzendingen. Heeft u meer vragen over hoe wij u kunnen helpen, neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u graag verder.

Wekelijks uw rendement verhogen met slimme logistieke oplossingen?

Neem contact op met Surlogic!

Contact

Waarmee kunnen wij u helpen?

Misschien wilt u niet direct een offerte aanvragen maar eerst nader kennis maken met Surlogic of met de mogelijkheden van e-fulfilment. We komen graag naar u toe om uw specifieke vragen te beantwoorden en u te adviseren hoe u e-fulfilment het beste kunt inzetten. U bent uiteraard ook altijd welkom bij ons op locatie.

Maak een afspraak